Blijvend Leren en Innoveren voor de Jeugd in Utrecht
Binnen dit inhoudelijk project van de KJUS stond de volgende vraag centraal:
“Hoe kunnen we gezamenlijk en duurzaam de zorg voor jeugd onderzoeken en verbeteren?”
Om deze vraag te beantwoorden is het onderzoek opgedeeld in twee inhoudelijke casestudies en een overkoepelend procesonderzoek.
Casestudy 1: Integraal werken rondom wonen, zorg en onderwijs.
Het doel binnen deze casestudy was verbeteren van het integraal werken over meer leefgebieden: wonen, financiën en onderwijs in relatie tot hulp.
Casestudy 2: aandacht voor onderliggende oorzakelijke en in standhoudende factoren.
Praktijkprofessionals van verschillende samenwerkende organisaties ervaren weinig ruimte en tijd om samen met ouders en jeugdigen een beeld te vormen van de context, de historie en de aard van een hulpvraag, en op basis daarvan samen een vervolg te bepalen.
Binnen deze casestudie is ervoor gekozen te focussen op druk, onoplettend of impulsief gedrag bij kinderen.
Het doel binnen deze casestudy was het verbeteren van de zorg door aandacht voor onderliggende oorzakelijke en in stand houdende factoren en het versterken van beschermende factoren.
Resultaat: e-health module over druk, ongeconcentreerd en impulsief gedrag voor professionals, ouders en jongeren.
Overkoepelend onderzoek: hoe kunnen we ervoor zorgen dat organisaties blijven werken aan leren en verbeteren?
De processen en samenwerking in de twee casestudies zijn gevolgd m.b.v. procesonderzoek. Uit de tijdlijnen van de casestudies, werkgroepverslagen en interviews met betrokkenen zijn lessen, knelpunten en aanbevelingen gedestilleerd, die nuttig zijn voor toekomstige leer- en verbeterprocessen. Verder hebben we op basis van de inzichten uit de casestudies een praktisch instrument ontwikkeld: het KJUS innovatiespel. Dit spel kan gebruikt worden als betrokkenen vanuit verschillende perspectieven en/of organisaties samen willen leren en verbeteren. Het spel is ontworpen om die verschillende perspectieven in beeld te krijgen. Het is niet bedoeld om problemen op te lossen, maar wel om de complexiteit van gezamenlijke verbeterprojecten met verschillende werkvormen bespreekbaar en inzichtelijk te maken.

